2013. február 10., vasárnap

Focaccia


Ismét beigazolódott, ha olasz kajáról van szó, az csak isteni lehet J! A pizza egyik fajtájával, a Focaccia-val ismerkedtem ma meg, hála Limarának, aki olyan gusztusos Focaccia receptet postolt tegnap, hogy azonnal ki kellett próbálnom: Focaccia variációk
A Focaccia egy olasz kenyérlepény, jelentése eredetileg „formában sült édes tészta”. Valójában a mi pogácsa szavunk is innen ered szerb-horvát, szlovén közvetítéssel a „pogača-kerek kenyér, sütemény, lepény” formából.
A tésztáját ugyanúgy készítettem el mint Limara, a feltéteken viszont változtattam az itthon talált alapanyagok alapján: feta, olívabogyó, chili paprika, fokhagyma és vöröshagyma felhasználásával készítettem két változatot.

Hozzávalók:
- A tésztához:
  50 dkg finomliszt
  1,5 tk. só
  3 ek. olívaolaj
  3 dl langyos víz
  2,5 dkg friss élesztő
  1 tk. szárított vagy 1 ek. friss rozmaring
- A chilis-fetás-fokhagymás-olívabogyós  feltéthez:
  fél chili paprika, apró karikára vágva
  4 gerezd fokhagyma, vékonyra szeletelve
  olívabogyó
  feta
  2 ek. olívaolaj
  friss bazsalikom
- A hagymás-fetás-olívabogyós  feltéthez:
  fél fej vöröshagyma, vékony szeletekre vágva
  3 gerezd fokhagyma, vékonyra szeletelve
  olívabogyó
  feta
  2 ek. olívaolaj
  rozmaring

Elkészítés:
A lisztet egy tálba szitálom. Bevallom, ezt korábban sokszor elmulasztottam,  de utána olvasva rájöttem, hogy ez egy nagyon fontos munkafolyamat. Fontos, mert a liszt ettől átlevegőzik, benne a szemcsék fellazulnak, ezért majd könnyebben veszi fel a vizet.
Az átszitált liszthez hozzáadom a sót, a közepébe egy mélyedést készítek, ebbe morzsolom az élesztőt, majd ide öntöm az olívaolajat és a langyos vizet.
A tésztát elkezdem összedolgozni, és amikor már jól összeállt, deszkán folytatom a gyúrást. Kb. 10 perc elteltével szép, selymes felületű tésztát kapok.  
A tésztát visszateszem a vékonyan kiolajozott dagasztó tálba, és meleg helyre rakom, 30-35 percig kelesztem.
Ezután előveszem a tésztát, késsel kettévágom, kicsit átgyúrom, konyharuhával letakarom, és még 10 percig pihentetem.
Két nagyobb tepsit sütőpapírral kibélelek, a tésztákat beleigazítom és 5 mm vastagságú lepényeket formálok belőlük. Letakarom, még 10 percre hagyom kelni, addig előkészítem a tölteléket.
A tésztába az ujjammal lyukakat nyomok, ezekbe teszem a tölteléket. A tésztát megszórom a feldarabolt zöldségekkel és a sajttal, végül olívaolajjal meglocsolom az egészet.
200 fokosra előmelegített (gázsütő 4-es fokozat) sütőbe teszem, és 20-25 perc alatt ropogósra sütöm.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése